„Rośnie nowe pokolenie.
Idą z wadami i zaletami.
Dajcie warunki, aby wzrastali
lepsi.’’
J. Korczak „ Prawo dziecka do szacunku
.”
WEWNĄTRZSZKOLNY
SYSTEM OCENIANIA
ZASADNICZA SZKOŁA
ZAWODOWA NR 3
W ZESPOLE SZKÓŁ SPECJALNYCH IM. JANUSZA
KORCZAKA WE WRZEŚNI
|
PREAMBUŁA
:
W trosce o przyszłość naszych uczniów
my, nauczyciele Zasadniczej Szkoły
Zawodowej we Wrześni, postaramy się
przekazać przyszłym pokoleniom wiedzę,
umiejętności i wszystko to co
wartościowe.
Dokument ten stanowi podstawę do
obiektywnego i sprawiedliwego oceniania
uczniów. |
|
1.
Podstawa prawna
Rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej 30 kwietnia 2007 r. w sprawie
warunków i sposobu oceniania,
klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy
oraz przeprowadzania egzaminów i
sprawdzianów w szkołach publicznych, z
późniejszymi zmianami.
|
2.
OCENIANIE, KLASYFIKOWANIE I PROMOWANIE
UCZNIÓW W ZASADNICZEJ SZKOLE ZAWODOWEJ
NR 3 WE WRZEŚNI. |
- Rok
szkolny dzielimy na dwa semestry
: I semestr - od 1 września do
31 stycznia II semestr — 1
lutego do ostatniego dnia nauki
szkolnej według kalendarza.
- Nauczyciele
na początku każdego roku
szkolnego informują, uczniów
oraz rodziców (prawnych opiekunów)
o wymaganiach edukacyjnych
wynikających z realizowanego
przez siebie programu nauczania ,
sposobach sprawdzania osiągnięć
edukacyjnych uczniów oraz
warunkach i trybie uzyskania wyższej
niż przewidywana oceny
klasyfikacyjnej z obowiązkowych
i dodatkowych zajęć
edukacyjnych.
- Wychowawca
klasy na początku każdego roku
szkolnego informuje uczniów oraz
rodziców ( prawnych opiekunów)
o warunkach, sposobie oraz
kryteriach oceniania zachowania,
warunkach i trybie uzyskania wyższej
niż przewidywana rocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania oraz o
skutkach ustalenia uczniowi
nagannej rocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania.
- Oceny
są jawne zarówno dla ucznia jak
i jego rodziców ( prawnych
opiekunów). Na prośbę ucznia
sprawdzone i ocenione pisemne
prace kontrolne oraz inna
dokumentacja dotycząca oceniania
ucznia jest udostępniana
uczniowi lub jego rodzicom.
- Na
wniosek ucznia lub jego rodziców
nauczyciel uzasadnia ustaloną
ocenę.
- Nauczyciel
jest zobowiązany dostosować
wymagania edukacyjne o których
mowa w pkt. 2, do indywidualnych
potrzeb rozwojowych i
edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych ucznia oraz
ustaleń zawartych w
indywidualnym programie
edukacyjno - terapeutycznym ,
opracowanym dla ucznia
- Przy
ustaleniu oceny z wychowania
fizycznego należy w szczególności
brać pod uwagę wysiłek wkładany
przez ucznia w wywiązywaniu się
z obowiązków wynikających ze
specyfiki tych zajęć.
- Dyrektor
szkoły zwalnia ucznia z zajęć
wychowania fizycznego i
informatyki na podstawie opinii o
ograniczonych możliwościach
uczestniczenia ucznia w tych zajęciach,
wydanej przez lekarza na czas
określony w tej opinii.
- Jeżeli
okres zwolnienia ucznia z zajęć
wychowania fizycznego i
informatyki uniemożliwia
ustalenie śródrocznej lub
rocznej oceny klasyfikacyjnej, w
dokumentacji przebiegu nauczania
zamiast oceny klasyfikacyjnej
wpisuje się „zwolniony” albo
„zwolniona”.
- Zasady
oceniania z religii i etyki określają
odrębne przepisy.
- W
przypadku ucznia posiadającego
orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego albo indywidualnego
nauczania zwolnienie z nauki
drugiego języka obcego może
nastąpić na podstawie tego
orzeczenia.
- Oceny
bieżące, śródroczne i roczne
oceny klasyfikacyjne z zajęć
edukacyjnych ustala się w
stopniach według następującej
skali
ocena |
cyfra |
stopień
celujący |
6 |
stopień
bardzo dobry |
5 |
stopień
dobry |
4 |
stopień
dostateczny |
3 |
stopień
dopuszczający |
2 |
stopień
niedostateczny |
1 |
W ocenach bieżących
dopuszcza się stosowanie ocen ze
znakiem „+" oraz „-„
- Oceny
klasyfikacyjne z zajęć
edukacyjnych nie mają wpływu na
ocenę klasyfikacyjną
zachowania.
- Ocenianie
zachowania ucznia polega na
rozpoznawaniu przez
wychowawcstopnia respektowania
przez ę klasy, nauczycieli oraz
uczniów danej klasy ucznia zasad
współżycia społecznego i norm
etycznych.
- Śródroczna
i roczna ocena klasyfikacyjna
zachowania uwzględnia w szczególności:
1. wywiązywanie się z obowiązków
ucznia;
2. postępowanie zgodne z dobrem
społeczności szkolnej;
3. dbałość o honor i tradycje
szkoły;
4. dbałość o piękno mowy
ojczystej;
5. dbałość o bezpieczeństwo i
zdrowie własne oraz innych osób;
6. godne, kulturalne zachowanie
się w szkole i poza nią;
7. okazywanie szacunku innym
osobom.
- Śródroczną
i roczną ocenę klasyfikacyjną
zachowania określa się według
skali:
- wzorowe
- bardzo dobre
- dobre
- poprawne
- nieodpowiednie
- naganne
Dopuszcza się używanie następujących
skrótów – wyłącznie do
zapisywania bieżących ocen
zachowania:
wzorowe - wz
bardzo dobre - bdb
dobre - db
poprawne - pop.
Nieodpowiednie - ndp.
Naganne - ng.
- Przy
ustalaniu oceny klasyfikacyjnej
zachowania ucznia, u którego
stwierdzono zaburzenia lub
odchylenia rozwojowe, należy
uwzględnić wpływ stwierdzonych
zaburzeń lub odchyleń na jego
zachowanie na podstawie
orzeczenia o potrzebie kształcenia
specjalnego albo indywidualnego
nauczania lub opinii poradni
psychologiczno-pedagogicznej, w
tym poradni specjalistycznej.
- Ocena
klasyfikacyjna zachowania nie ma
wpływu na:
1) oceny klasyfikacyjne z zajęć
edukacyjnych;
2) promocję do klasy programowo
wyższej lub ukończenie szkoły,
z zastrzeżeniem pkt. 19.
- Rada
pedagogiczna może podjąć uchwałę
o niepromowaniu do klasy
programowo wyższej lub nieukończeniu
szkoły przez ucznia, któremu w
danej szkole co najmniej dwa razy
z rzędu ustalono naganną roczną
ocenę klasyfikacyjną
zachowania.
Szczegółowe kryteria ocen
zachowania stanowi załączniki
Nr 1.
- Zasady
klasyfikacji:
20.1.
Klasyfikacja śródroczna polega
na okresowym podsumowaniu osiągnięć
edukacyjnych ucznia z zajęć
edukacyjnych, określonych w
szkolnym planie nauczania, i
zachowania ucznia oraz ustaleniu
śródrocznych ocen
klasyfikacyjnych z zajęć
edukacyjnych i śródrocznej
oceny klasyfikacyjnej zachowania.
20.2.
Klasyfikację śródroczną uczniów
przeprowadza się raz w roku
szkolnym na co najmniej tydzień
przed zakończeniem nauki w I
semestrze.
20.3. Uczeń i
jego rodzice (prawni opiekunowie)
informowani są o przewidywanych
śródrocznych i rocznych ocenach
klasyfikacyjnych z zajęć
edukacyjnych i przewidywanej śródrocznej
i rocznej ocenie klasyfikacyjnej
zachowania na miesiąc przed
zebraniem plenarnym rady
pedagogicznej - komunikatem
ustnym przez nauczyciela
przedmiotowca (z adnotacją w
dzienniku i zeszycie
przedmiotowym). Informacja o
przewidywanej niedostatecznej
ocenie klasyfikacyjnej śródrocznej
i rocznej jest przekazywana
rodzicom (prawnym opiekunom) w
formie pisemnej.
20.4. Jeżeli w
wyniku klasyfikacji śródrocznej
stwierdzono, że poziom osiągnięć
edukacyjnych ucznia uniemożliwi
lub utrudni kontynuowanie nauki w
klasie programowo wyższej, szkoła,
w miarę możliwości, stwarza
uczniowi szansę uzupełnienia
braków poprzez :
-- bieżące informowanie ucznia
o konsekwencjach wypływających
z otrzymanych ocen,
-- stwarzanie warunków do
poprawy wyników ucznia (pomoc
koleżeńska, dodatkowe zadania i
ćwiczenia podawane przez
nauczyciela, pomoc rodziców),
-- organizowanie zajęć
fakultatywnych.
20.5.
Klasyfikacja roczna w szkole
zawodowej polega na podsumowaniu
osiągnięć edukacyjnych ucznia
z zajęć edukacyjnych, określonych
w szkolnym planie nauczania i
zachowania ucznia w danym roku
szkolnym oraz ustaleniu rocznych
ocen klasyfikacyjnych z zajęć
edukacyjnych i rocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania według
skali, o której mowa w pkt. 12 i
16.
20.6. Śródroczne
i roczne oceny klasyfikacyjne z
obowiązkowych zajęć
edukacyjnych ustalają
nauczyciele prowadzący poszczególne
obowiązkowe zajęcia edukacyjne,
a śródroczną i roczną ocenę
klasyfikacyjną zachowania-
wychowawca klasy po zasięgnięciu
opinii nauczycieli, uczniów
danej klasy oraz ocenianego
ucznia.
20.7. Ocenę
klasyfikacyjną śródroczną i
roczną z praktyki zawodowej
ucznia ZSZ ustala nauczyciel
praktycznej nauki zawodu,
instruktor praktycznej nauki
zawodu lub kierownik praktycznej
nauki zawodu.
20.8. Oceny
klasyfikacyjne z przedmiotów
zawodowych wystawiane są na zaświadczeniach
uzyskanych przez uczniów ZSZ
uczestniczących w kursach
organizowanych przez ośrodki
doskonalenia zawodowego lub
centra kształcenia praktycznego.
Oceny te są rocznymi ocenami
klasyfikacyjnymi.
20.9. Uczeń może
nie być klasyfikowany z jednego,
kilku lub wszystkich zajęć
edukacyjnych jeżeli brak jest
podstaw do ustalenia śródrocznej
lub rocznej oceny klasyfikacyjnej
z powodu nieobecności ucznia na
zajęciach edukacyjnych
przekraczającej połowę czasu
przeznaczonego na te zajęcia w
szkolnym planie nauczania.
20.10. Uczeń
szkoły zawodowej nie
klasyfikowany z powodu
usprawiedliwionej nieobecności z
zajęć praktycznych powinien mieć
możliwość uzupełnienia braków
(przedłużony czas praktyki
zawodowej).
20.11. Na
wniosek ucznia nieklasyfikowanego
z powodu nieusprawiedliwionej
nieobecności lub na wniosek jego
rodziców (prawnych opiekunów)
rada pedagogiczna może wyrazić
zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
- Egzamin
klasyfikacyjny.
21.1. Egzamin
klasyfikacyjny przeprowadza się
na pisemną prośbę ucznia lub
jego rodziców (prawnych opiekunów)
złożoną do Dyrektora przed
klasyfikacyjnym posiedzeniem rady
pedagogicznej.
21.2. Egzamin
klasyfikacyjny z informatyki i
wychowania fizycznego ma przede
wszystkim formę zadań
praktycznych.
21.3. Egzamin
klasyfikacyjny przeprowadza się
nie później niż w dniu
poprzedzającym dzień zakończenia
rocznych zajęć
dydaktyczno-wychowawczych. Termin
egzaminu klasyfikacyjnego
uzgadnia się z uczniem i jego
rodzicami (prawnymi opiekunami).
21.4. Uczeń, który
z przyczyn usprawiedliwionych nie
przystąpił do egzaminu
klasyfikacyjnego w wyznaczonym
terminie, może przystąpić do
niego w dodatkowym terminie,
wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
21.5. Egzamin
klasyfikacyjny dla ucznia,
przeprowadza nauczyciel danych
zajęć edukacyjnych w obecności,
wskazanego przez dyrektora szkoły,
nauczyciela takich samych lub
pokrewnych zajęć edukacyjnych.
21.6. W czasie
egzaminu klasyfikacyjnego mogą
być obecni - w charakterze
obserwatorów - rodzice (prawni
opiekunowie) ucznia.
21.7. Z
przeprowadzonego egzaminu
klasyfikacyjnego sporządza się
protokół zawierający w szczególności:
imiona i nazwiska nauczycieli, o
których mowa w pkt.21.5.; termin
egzaminu klasyfikacyjnego;
zadania (ćwiczenia)
egzaminacyjne; wyniki egzaminu
klasyfikacyjnego oraz uzyskane
oceny. Do protokołu dołącza się
pisemne prace ucznia i zwięzłą
informację o ustnych
odpowiedziach ucznia. Protokół
stanowi załącznik do arkusza
ocen ucznia.
21.8. W
przypadku nieklasyfikowania
ucznia z obowiązkowych lub
dodatkowych zajęć edukacyjnych,
w dokumentacji przebiegu
nauczania zamiast oceny
klasyfikacyjnej wpisuje się „
nieklasyfikowany” albo „nieklasyfikowana”.
21.9. Ustalona
przez nauczyciela albo uzyskana w
wyniku egzaminu klasyfikacyjnego
roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć
edukacyjnych jest ostateczna, z
zastrzeżeniem punktów: 21.10.
oraz 23.5.-23.10.
21.10. Ustalona
przez nauczyciela albo uzyskana w
wyniku egzaminu klasyfikacyjnego
niedostateczna roczna ocena
klasyfikacyjna z zajęć
edukacyjnych może być zmieniona
w wyniku egzaminu poprawkowego z
zastrzeżeniem punktów 22.1.
oraz 23.5 - 23.10.
21.11. Ustalona
przez wychowawcę klasy roczna
ocena klasyfikacyjna zachowania
jest ostateczna z zastrzeżeniem
punktów: 23.5. - 23.10.
- Egzamin
poprawkowy.
22.1. Uczeń, który
w wyniku klasyfikacji rocznej
uzyskał ocenę niedostateczną z
jednych albo dwóch obowiązkowych
zajęć edukacyjnych, może zdawać
egzamin poprawkowy z tych zajęć.
22.2. Egzamin
poprawkowy składa się z części
pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem
egzaminu z informatyki i
wychowania fizycznego, z których
egzamin powinien mieć przede
wszystkim formę ćwiczeń
praktycznych.
22.3. Termin
egzaminu poprawkowego wyznacza
dyrektor szkoły do dnia zakończenia
rocznych zajęć
dydaktyczno-wychowawczych.
Egzamin poprawkowy przeprowadza
się w ostatnim tygodniu ferii
letnich.
22.4. Egzamin
poprawkowy przeprowadza komisja
powołana przez dyrektora szkoły.
W skład komisji wchodzą:
- dyrektor szkoły albo
nauczyciel zajmujący inne
stanowisko kierownicze - jako
przewodniczący komisji
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia
edukacyjne - jako egzaminujący
- nauczyciel prowadzący takie
same lub pokrewne zajęcia - jako
członek komisji.
22.5. Z
przeprowadzonego egzaminu
poprawkowego sporządza się
protokół, zawierający w szczególności:
1) skład komisji;
2) termin egzaminu poprawkowego;
3) pytania egzaminacyjne;
4) wynik egzaminu poprawkowego
oraz uzyskaną ocenę roczną.
Do protokołu dołącza się
pisemne prace ucznia i zwięzłą
informację o ustnych
odpowiedziach ucznia. Protokół
stanowi załącznik do arkusza
ocen ucznia.
22.6. Uczeń, który
z przyczyn usprawiedliwionych nie
przystąpił do egzaminu
poprawkowego w wyznaczonym
terminie, może przystąpić do
niego w dodatkowym terminie, określonym
przez dyrektora szkoły.
22.7. Uczeń ,
który nie zdał egzaminu
poprawkowego, nie otrzymuje
promocji i powtarza klasę.
22.8. Uwzględniając
możliwości edukacyjne ucznia,
rada pedagogiczna może jeden raz
w ciągu danego etapu
edukacyjnego promować ucznia, który
nie zdał egzaminu poprawkowego z
jednych zajęć edukacyjnych, pod
warunkiem, że te zajęcia
edukacyjne są, zgodnie ze
szkolnym planem nauczania,
realizowane w klasie programowo
wyższej.
- Warunki
i tryb uzyskania wyższych niż
przewidywane rocznych ocen
klasyfikacyjnych.
23.1. Uczeń ma
prawo wnioskować o wyższą niż
przewidywana roczną ocenę
klasyfikacyjną z obowiązkowych
zajęć edukacyjnych jeżeli średnia
uzyskana z prac klasowych oraz
odpowiedzi ustnych wskazuje na
podwyższenie oceny tzn. średnia
po zaokrągleniu do całości
jest równa ocenie wyższej
(adnotacja w dzienniku lekcyjnym;
uczniowie wnioskują o podwyższenie
oceny). Uczeń nie może
wnioskować o wyższą roczną
ocenę klasyfikacyjną z obowiązkowych
zajęć edukacyjnych, aniżeli
wynika to z jego ocen cząstkowych
z danego przedmiotu.
23.2. W
przypadku wniosku ucznia o którym
mowa w pkt. 23.1. nauczyciel
przygotowuje pracę pisemną
sprawdzającą zdobytą wiedzę i
umiejętności przewidziane
programem nauczania dla danej
klasy i zgodnie z wymaganiami
edukacyjnymi.
23.3. Nauczyciel
w porozumieniu z uczniem określa
termin pracy pisemnej (nie później
niż tydzień przed posiedzeniem
rady pedagogicznej), o której
mowa w pkt. 23.2. Ocenione prace
nauczyciel przechowuje w
dokumentacji miesiąc po zakończeniu
zajęć edukacyjnych w danym roku
szkolnym.
23.4. Wynik
pracy , o której mowa w pkt.
23.3. nie wpływa na obniżenie
przewidywanej oceny rocznej z zajęć
edukacyjnych.
23.5. Uczeń lub
jego rodzice (prawni opiekunowie)
mogą zgłosić zastrzeżenia do
dyrektora szkoły, jeżeli uznają
że roczna ( semestralna ) ocena
klasyfikacyjna z zajęć
edukacyjnych lub roczna ocena
klasyfikacyjna zachowania została
ustalona niezgodnie z przepisami
prawa dotyczącymi trybu
ustalania tej oceny. Zastrzeżenia
mogą być zgłaszane od dnia
ustalenia tej oceny, nie później
jednak niż w ciągu 7 dni od
dnia zakończenia zajęć
dydaktyczno – wychowawczych.
23.6. W
przypadku stwierdzenia, że
roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć
edukacyjnych lub roczna ocena
klasyfikacyjna z zachowania została
ustalona niezgodnie z przepisami
prawa dotyczącymi trybu
ustalania tej oceny, dyrektor
szkoły powołuje komisję, która:
1) w przypadku rocznej oceny
klasyfikacyjnej z zajęć
edukacyjnych - przeprowadza
sprawdzian wiadomości i umiejętności
ucznia, w formie pisemnej i
ustnej, oraz ustala roczną ocenę
klasyfikacyjną z danych zajęć
edukacyjnych;
2) w przypadku rocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania –
ustala roczną ocenę
klasyfikacyjną z zachowania w
drodze głosowania zwykłą większością
głosów; w przypadku równej
liczby głosów decyduje głos
przewodniczącego komisji.
23.7.
Sprawdzian, przeprowadza się nie
później niż w terminie 5 dni
od dnia zgłoszenia zastrzeżeń,
o których mowa w ust. 23.5.
Termin sprawdzianu uzgadnia się
z uczniem i jego rodzicami
(prawnymi opiekunami).
23.8. W skład
komisji wchodzą:
1) w przypadku rocznej oceny
klasyfikacyjnej z zajęć
edukacyjnych:
- dyrektor szkoły albo
nauczyciel zajmujący w tej
szkole inne stanowisko
kierownicze - jako przewodniczący
komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia
edukacyjne,
- dwóch nauczycieli z danej lub
innej szkoły tego samego typu,
prowadzący takie same zajęcia
edukacyjne;
2) w przypadku rocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania:
- dyrektor szkoły albo
nauczyciel zajmujący w tej
szkole inne stanowisko
kierownicze — jako przewodniczący
komisji
- wychowawca klasy,
- wskazany przez dyrektora szkoły
nauczyciel prowadzący zajęcia
edukacyjne w danej klasie,
- pedagog, jeżeli jest
zatrudniony w szkole
- psycholog, jeżeli jest
zatrudniony w szkole
- przedstawiciel samorządu
uczniowskiego,
- przedstawiciel rady rodziców.
23.9. Ustalona
przez komisję roczna ocena
klasyfikacyjna z zajęć
edukacyjnych oraz roczna ocena
klasyfikacyjna zachowania nie może
być niższa od ustalonej wcześniej
oceny. Ocena ustalona przez
komisję jest ostateczna, z wyjątkiem
niedostatecznej rocznej oceny
klasyfikacyjnej z zajęć
edukacyjnych, która może być
zmieniona w wyniku egzaminu
poprawkowego.
23.10. Przepisy
punktów 23.5 – 23.9. stosuje
się odpowiednio w przypadku
rocznej oceny klasyfikacyjnej z
zajęć edukacyjnych uzyskanej w
wyniku egzaminu poprawkowego, z
tym, że termin do zgłoszenia
zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia
przeprowadzenia egzaminu
poprawkowego. W tym przypadku
ocena ustalona przez komisję
jest ostateczna.
23.11. Z prac
komisji sporządza się protokół
zawierający w szczególności:
1) w przypadku rocznej oceny
klasyfikacyjnej z zajęć
edukacyjnych:
a) skład komisji,
b) termin sprawdzianu,
c) zadania (pytania) sprawdzające,
d) wynik sprawdzianu oraz ustaloną
ocenę;
2) w przypadku rocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania:
a) skład komisji,
b) termin posiedzenia komisji,
c) wynik głosowania,
d) ustaloną ocenę zachowania
wraz z uzasadnieniem.
Protokół stanowi załącznik do
arkusza ocen ucznia.
Do protokołu dołącza się
pisemne prace ucznia i zwięzłą
informację o ustnych
odpowiedziach ucznia.
- Promowanie.
24.1. Uczeń
otrzymuje promocję do klasy
programowo wyższej, jeżeli ze
wszystkich obowiązkowych zajęć
edukacyjnych, określonych w
szkolnym planie nauczania, uzyskał
roczne oceny klasyfikacyjne wyższe
od oceny niedostatecznej, z
zastrzeżeniem pkt. 19.
24.2. Uczeń ,
który nie spełnił warunków
określonych w punkcie 24.1., nie
otrzymuje promocji do klasy
programowo wyższej i powtarza
klasę z zastrzeżeniem pkt.
22.8.
24.3. Uczeń, który
w wyniku klasyfikacji rocznej
uzyskał z obowiązkowych zajęć
edukacyjnych średnią ocen co
najmniej 4,75 oraz co najmniej
bardzo dobrą ocenę zachowania,
otrzymuje promocję do klasy
programowo wyższej z wyróżnieniem.
24.4. Uczeń kończy
szkołę zawodową jeżeli w
wyniku klasyfikacji końcowej, na
którą składają się roczne
oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych
zajęć edukacyjnych uzyskane w
klasie programowo najwyższej i
roczne oceny klasyfikacyjne z
obowiązkowych zajęć
edukacyjnych, których realizacja
zakończyła się w klasach
programowo niższych w szkole
danego typu, uzyskał oceny
klasyfikacyjne z zajęć
edukacyjnych wyższe od oceny
niedostatecznej z zastrzeżeniem
punktów 19.
24.5. Uczeń kończy
szkołę zawodową z wyróżnieniem,
jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej,
uzyskał z obowiązkowych zajęć
edukacyjnych średnią ocen co
najmniej 4,75 oraz co najmniej
bardzo dobrą ocenę z
zachowania.
24.6. Rodzice
ucznia, który na zakończenie
nauki w ZSZ uzyskał średnią
ocen powyżej 4,5 oraz co
najmniej bardzo dobrą ocenę
zachowania, otrzymują list
gratulacyjny.
- Formy
sprawdzania osiągnięć
edukacyjnych ucznia
1) Pisemne
sprawdziany i testy poprzedzone
syntezą materiału; podane
kryteria oceniania; maksymalnie 3
w tygodniu; zapowiadane na tydzień
przed ustalonym terminem;
konieczny zapis w dzienniku; nie
więcej niż 1 sprawdzian (test)
w ciągu dnia; sprawdzone,
ocenione i zrecenzowane w ciągu
1 tygodnia; przechowywane przez
nauczyciela do końca roku
szkolnego.
kartkówki: z 3 ostatnich lekcji;
nie muszą być zapowiedziane;
nie powinny trwać dłużej niż
15 min.; mogą być na każdej
lekcji w danym dniu;
dyktanda, pisanie ze słuchu;
prace domowe
2) Ustne- rozmowy,
dyskusje, wypowiedzi na zadany
temat, recytacje, odpowiedzi na
pytania;
3) Ćwiczenia praktyczne.
4) Ciche czytanie ze
zrozumieniem;
- Przyjęto
następujące kryteria ocen
procentowa |
ocena
|
Skrót
literowy |
0-30% |
niedostateczny |
ndst |
31-49% |
dopuszczający |
dop |
50-69% |
dostateczny |
dst |
70-90% |
dobry |
db |
91-97% |
bardzo
dobry |
bdb |
98-100% |
celujący |
cel |
- Ogólne
kryteria ocen
a) stopień celujący:
• w bardzo wysokim stopniu
opanował wszystkie treści
programowe, sprawnie posługuje
się terminami i pojęciami,
samodzielnie stosuje zdobytą
wiedzę i umiejętności w życiu
codziennym oraz w praktyce, przy
rozwiązywaniu nietypowych
zagadnień, ponadto uzyskał
oceny celujące z prac klasowych,
ćwiczeń,
• osiąga sukcesy w konkursach
i olimpiadach, zawodach
sportowych i innych, kwalifikując
się do finałów na szczeblu
wojewódzkim /regionalnym/ lub
posiada inne porównywalne osiągnięcia.
b) stopień bardzo
dobry otrzymuje uczeń, który:
• opanował pełny zakres
wiedzy i umiejętności określony
programem nauczania zajęć
edukacyjnych w danej klasie,
• sprawnie posługuje się
zdobytymi wiadomościami,
• samodzielnie rozwiązuje
problemy teoretyczne i praktyczne
ujęte programem nauczania w
danej klasie,
• potrafi zastosować posiadaną
wiedzę /z różnych zajęć
edukacyjnych/ do rozwiązywania
problemów w nowych sytuacjach,
• umie samodzielnie wyciągać
formułować wnioski,
• chętnie podejmuje się prac
dodatkowych,
• jest bardzo aktywny na zajęciach
c) stopień dobry
otrzymuje uczeń, który:
• ma niewielkie braki w
zakresie programu nauczania,
• umie zastosować posiadane
umiejętności do samodzielnego
rozwiązywania typowych zadań
teoretycznych lub praktycznych,
• myśli w sposób
przyczynowo-skutkowy,
• chętnie wypowiada się
podczas zajęć
d) stopień
dostateczny otrzymuje uczeń, który:
• przy pomocy nauczyciela jest
w stanie zrozumieć najważniejsze
zagadnienia dotyczące określonych
zajęć edukacyjnych,
• podejmuje próby
samodzielnego wykonania zadania,
• nie potrafi łączyć wiadomości
z różnych dziedzin wiedzy,
• rozwiązuje typowe zadania
teoretyczne lub praktyczne o średnim
stopniu trudności
• jest mało aktywny na
lekcjach.
e) stopień
dopuszczający otrzymuje uczeń,
który:
• ma braki w opanowaniu
programu nauczania, ale braki te
nie przekreślają możliwości
uzyskania przez ucznia
podstawowej wiedzy z zajęć
edukacyjnych w ciągu dalszej
nauki,
• wykonuje proste polecenia
stosując podstawowe umiejętności
/ często przy pomocy
nauczyciela/
• nie uczestniczy aktywnie w
lekcji,
• wykazuje chęci do współpracy
z nauczycielem.
f) stopień
niedostateczny otrzymuje uczeń,
który:
• nie opanował wiadomości i
umiejętności określonych w
programie nauczania w danej
klasie, a braki te uniemożliwiają
dalsze zdobywanie wiedzy,
• nie rozumie prostych poleceń,
• nie jest w stanie rozwiązać
zadań o niewielkim stopniu
trudności, nawet przy pomocy
nauczyciela
• wykazuje braki systematyczności
i chęci do pracy.
- Warunki
i sposoby przekazywania rodzicom
informacji o postępach i trudnościach
ucznia w nauce:
a) Konsultacje
indywidualne
Dyżury nauczycieli wg
harmonogramu spotkań z rodzicami
ustalanym każdorazowo z nowym
rokiem szkolnym.
b) Konsultacje zbiorowe - wywiadówka
W ciągu roku szkolnego
zaplanowane są cztery spotkania
z rodzicami prowadzone przez
wychowawców klas, w terminach:
IX ,XI, II, V .W sytuacjach zagrożenia
ucznia oceną niedostateczną
przygotowuje się pisemną
informację do rodziców ucznia o
sytuacji zagrożenia ocenami
(oceną) negatywną w procesie
oceniania na miesiąc przed
plenarnym posiedzeniem rady
pedagogicznej ( przygotowuje
wychowawca klasy, z podpisem
rodzica przechowuje się w
dokumentacji szkoły).
c) Informacja w
zeszytach przedmiotowych
d) Świadectwo
Rodzice, którzy nie
uczestniczą w większości
konsultacji indywidualnych, zebrań
z rodzicami, którzy nie
kontaktują się z wychowawcą
klasy i nauczycielami prowadzącymi
zajęcia edukacyjne, nie mogą w
żadnym wypadku, w tym kwestionując
ocenę powoływać się na brak
informacji o postępach w nauce
dziecka oraz o przewidywanych dla
niego ocenach semestralnych.
3. Egzamin zawodowy
- Egzamin
zawodowy jest przeprowadzany dla
uczniów zasadniczych szkół
zawodowych oraz absolwentów
zasadniczych szkół zawodowych.
- Egzamin
zawodowy może być
przeprowadzany w ciągu całego
roku szkolnego w terminie
ustalonym przez dyrektora komisji
okręgowej, w uzgodnieniu z
dyrektorem Centralnej Komisji
Egzaminacyjnej. Termin egzaminu
zawodowego dyrektor komisji okręgowej
ogłasza na stronie internetowej
komisji okręgowej nie później
niż na 5 miesięcy przed ustaloną
z dyrektorem Komisji Centralnej
datą rozpoczęcia egzaminu.
- Egzamin
zawodowy składa się z części
pisemnej i części praktycznej.
Część pisemna
jest przeprowadzana w formie
testu pisemnego z wykorzystaniem
wydrukowanych arkuszy
egzaminacyjnych i kart
odpowiedzi.
Test składa się z 40 zadań
wielokrotnego wyboru, czas 60
min.
Część praktyczna
jest przeprowadzana w formie
testu praktycznego składającego
się z jednego zadania
praktycznego, czas 120 – 240
min (w zależności od
kwalifikacji).
- Zdający,
zdał egzamin potwierdzający
kwalifikację w danym zawodzie,
jeżeli uzyskał:
- z części pisemnej – co
najmniej 50% punktów możliwych
do uzyskania oraz
- z części praktycznej – co
najmniej 75% punktów możliwych
do uzyskania.
- Wynik
egzaminu zawodowego ustala i ogłasza
komisja okręgowa. Wynik ustalony
przezkomisję okręgową jest
ostateczny.
- Zdający,
który zdał egzamin potwierdzający
kwalifikację w danym zawodzie
otrzymuje świadectwo potwierdzające
kwalifikację w zawodzie wydane
przez komisję okręgową.
- Osoba,
która posiada świadectwa
potwierdzające wszystkie
kwalifikacje wyodrębnione w
danym zawodzie oraz świadectwo
ukończenia szkoły
ponadgimnazjalnej może otrzymać
dyplom potwierdzający
kwalifikacje zawodowe wydawany
przez komisję okręgową.
- Absolwenci
ze specyficznymi trudnościami w
uczeniu się mają prawo przystąpić
do egzaminu zawodowego w
warunkach i formie dostosowanych
do indywidualnych potrzeb
psychofizycznych i edukacyjnych
absolwenta, na podstawie opinii
publicznej poradni psychologiczno
– pedagogicznej, w tym
publicznej poradni
specjalistycznej, albo
niepublicznej poradni
psychologiczno-pedagogicznej, w
tym niepublicznej poradni
specjalistycznej.
- W
przypadku absolwentów posiadających
orzeczenie o potrzebie
indywidualnego nauczania
dostosowanie warunków i formy
przeprowadzania egzaminu
zawodowego do indywidualnych
potrzeb psychofizycznych i
edukacyjnych absolwenta może
nastąpić na podstawie tego
orzeczenia.
- Szczegółowe
przepisy związane z egzaminami
zewnętrznymi zawarte są w odrębnych
przepisach rozporządzenia MENiS
z 30 kwietnia 2007 roku z późniejszymi
zmianami.
4. Monitorowanie i
ewaluacja Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania
- Wewnątrzszkolny
system oceniania podlega
procesowi ewaluacji w celu
doskonalenia oraz podnoszenia
jakości oceniania.
- Ewaluację
prowadzi zespół powołany przez
dyrektora szkoły oraz
nauczyciele w odniesieniu do
przedmiotowego systemu oceniania.
- Metody
ewaluacji stosowane w szkole :
- rozmowy, wywiady i ankiety
skierowane do nauczycieli, rodziców
i uczniów,
- szkolne badania osiągnięć
uczniów
- Ewaluację
dokonuje się na końcu danego
etapu kształcenia.
5. Postanowienia
końcowe
- Ustalenia
szczegółowe dotyczące
przedmiotów nauczania podejmują
nauczyciele w PRZEDMIOTOWYCH
SYSTEMACH OCENIANIA.
- Przedmiotowe
Systemy Oceniania muszą być
zgodne z regulacjami prawnymi
zawartymi w WSO.
|
ZAŁĄCZNIKI
:
Załącznik Nr 1 Przedmiotowe systemy
oceniania Zasadnicza Szkoła Zawodowa
Załącznik Nr 2 Kryteria ocen zachowania
Zasadnicza Szkoła Zawodowa |
powrót
|