strona główna

WITAMY I ZAPRASZAMY

„Rośnie nowe pokolenie.
Idą z wadami i zaletami.
Dajcie warunki, aby wzrastali lepsi.’’
J. Korczak „ Prawo dziecka do szacunku .”

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA

ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA NR 3
W ZESPOLE SZKÓŁ SPECJALNYCH IM. JANUSZA KORCZAKA WE WRZEŚNI

PREAMBUŁA :
W trosce o przyszłość naszych uczniów my, nauczyciele Zasadniczej Szkoły Zawodowej we Wrześni, postaramy się przekazać przyszłym pokoleniom wiedzę, umiejętności i wszystko to co wartościowe.

Dokument ten stanowi podstawę do obiektywnego i sprawiedliwego oceniania uczniów.
 
1. Podstawa prawna
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych, z późniejszymi zmianami.
2. OCENIANIE, KLASYFIKOWANIE I PROMOWANIE UCZNIÓW W ZASADNICZEJ SZKOLE ZAWODOWEJ NR 3 WE WRZEŚNI.
  1. Rok szkolny dzielimy na dwa semestry : I semestr - od 1 września do 31 stycznia II semestr — 1 lutego do ostatniego dnia nauki szkolnej według kalendarza.
  2. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują, uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania , sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów oraz warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
  3. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców ( prawnych opiekunów) o warunkach, sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
  4. Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców ( prawnych opiekunów). Na prośbę ucznia sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom.
  5. Na wniosek ucznia lub jego rodziców nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.
  6. Nauczyciel jest zobowiązany dostosować wymagania edukacyjne o których mowa w pkt. 2, do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno - terapeutycznym , opracowanym dla ucznia
  7. Przy ustaleniu oceny z wychowania fizycznego należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywaniu się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
  8. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego i informatyki na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza na czas określony w tej opinii.
  9. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego i informatyki uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
  10. Zasady oceniania z religii i etyki określają odrębne przepisy.
  11. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
  12. Oceny bieżące, śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala się w stopniach według następującej skali
    ocena cyfra
    stopień celujący 6
    stopień bardzo dobry 5
    stopień dobry 4
    stopień dostateczny 3
    stopień dopuszczający 2
    stopień niedostateczny 1

    W ocenach bieżących dopuszcza się stosowanie ocen ze znakiem „+" oraz „-„

  13. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
  14. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcstopnia respektowania przez ę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
  15. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
    1. wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
    2. postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
    3. dbałość o honor i tradycje szkoły;
    4. dbałość o piękno mowy ojczystej;
    5. dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
    6. godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
    7. okazywanie szacunku innym osobom.
  16. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania określa się według skali:
    - wzorowe
    - bardzo dobre
    - dobre
    - poprawne
    - nieodpowiednie
    - naganne
    Dopuszcza się używanie następujących skrótów – wyłącznie do zapisywania bieżących ocen zachowania:
    wzorowe - wz
    bardzo dobre - bdb
    dobre - db
    poprawne - pop.
    Nieodpowiednie - ndp.
    Naganne - ng.
  17. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
  18. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
    1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
    2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły, z zastrzeżeniem pkt. 19.
  19. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole co najmniej dwa razy z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
    Szczegółowe kryteria ocen zachowania stanowi załączniki Nr 1.
  20. Zasady klasyfikacji:
    20.1. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
    20.2. Klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się raz w roku szkolnym na co najmniej tydzień przed zakończeniem nauki w I semestrze.
    20.3. Uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) informowani są o przewidywanych śródrocznych i rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej śródrocznej i rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania na miesiąc przed zebraniem plenarnym rady pedagogicznej - komunikatem ustnym przez nauczyciela przedmiotowca (z adnotacją w dzienniku i zeszycie przedmiotowym). Informacja o przewidywanej niedostatecznej ocenie klasyfikacyjnej śródrocznej i rocznej jest przekazywana rodzicom (prawnym opiekunom) w formie pisemnej.
    20.4. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków poprzez :
    -- bieżące informowanie ucznia o konsekwencjach wypływających z otrzymanych ocen,
    -- stwarzanie warunków do poprawy wyników ucznia (pomoc koleżeńska, dodatkowe zadania i ćwiczenia podawane przez nauczyciela, pomoc rodziców),
    -- organizowanie zajęć fakultatywnych.
    20.5. Klasyfikacja roczna w szkole zawodowej polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania według skali, o której mowa w pkt. 12 i 16.
    20.6. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania- wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
    20.7. Ocenę klasyfikacyjną śródroczną i roczną z praktyki zawodowej ucznia ZSZ ustala nauczyciel praktycznej nauki zawodu, instruktor praktycznej nauki zawodu lub kierownik praktycznej nauki zawodu.
    20.8. Oceny klasyfikacyjne z przedmiotów zawodowych wystawiane są na zaświadczeniach uzyskanych przez uczniów ZSZ uczestniczących w kursach organizowanych przez ośrodki doskonalenia zawodowego lub centra kształcenia praktycznego. Oceny te są rocznymi ocenami klasyfikacyjnymi.
    20.9. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
    20.10. Uczeń szkoły zawodowej nie klasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności z zajęć praktycznych powinien mieć możliwość uzupełnienia braków (przedłużony czas praktyki zawodowej).
    20.11. Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
  21. Egzamin klasyfikacyjny.
    21.1. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się na pisemną prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) złożoną do Dyrektora przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.
    21.2. Egzamin klasyfikacyjny z informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
    21.3. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
    21.4. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
    21.5. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
    21.6. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni - w charakterze obserwatorów - rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.
    21.7. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności: imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w pkt.21.5.; termin egzaminu klasyfikacyjnego; zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne; wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
    21.8. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „ nieklasyfikowany” albo „nieklasyfikowana”.
    21.9. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem punktów: 21.10. oraz 23.5.-23.10.
    21.10. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego z zastrzeżeniem punktów 22.1. oraz 23.5 - 23.10.
    21.11. Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna z zastrzeżeniem punktów: 23.5. - 23.10.
  22. Egzamin poprawkowy.
    22.1. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć.
    22.2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z informatyki i wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
    22.3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich.
    22.4. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
    - dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji
    - nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący
    - nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia - jako członek komisji.
    22.5. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
    1) skład komisji;
    2) termin egzaminu poprawkowego;
    3) pytania egzaminacyjne;
    4) wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę roczną.
    Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
    22.6. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły.
    22.7. Uczeń , który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.
    22.8. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
  23. Warunki i tryb uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych.
    23.1. Uczeń ma prawo wnioskować o wyższą niż przewidywana roczną ocenę klasyfikacyjną z obowiązkowych zajęć edukacyjnych jeżeli średnia uzyskana z prac klasowych oraz odpowiedzi ustnych wskazuje na podwyższenie oceny tzn. średnia po zaokrągleniu do całości jest równa ocenie wyższej (adnotacja w dzienniku lekcyjnym; uczniowie wnioskują o podwyższenie oceny). Uczeń nie może wnioskować o wyższą roczną ocenę klasyfikacyjną z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, aniżeli wynika to z jego ocen cząstkowych z danego przedmiotu.
    23.2. W przypadku wniosku ucznia o którym mowa w pkt. 23.1. nauczyciel przygotowuje pracę pisemną sprawdzającą zdobytą wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania dla danej klasy i zgodnie z wymaganiami edukacyjnymi.
    23.3. Nauczyciel w porozumieniu z uczniem określa termin pracy pisemnej (nie później niż tydzień przed posiedzeniem rady pedagogicznej), o której mowa w pkt. 23.2. Ocenione prace nauczyciel przechowuje w dokumentacji miesiąc po zakończeniu zajęć edukacyjnych w danym roku szkolnym.
    23.4. Wynik pracy , o której mowa w pkt. 23.3. nie wpływa na obniżenie przewidywanej oceny rocznej z zajęć edukacyjnych.
    23.5. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają że roczna ( semestralna ) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłaszane od dnia ustalenia tej oceny, nie później jednak niż w ciągu 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
    23.6. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
    1) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych - przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
    2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
    23.7. Sprawdzian, przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 23.5. Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
    23.8. W skład komisji wchodzą:
    1) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
    - dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,
    - nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
    - dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne;
    2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
    - dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze — jako przewodniczący komisji
    - wychowawca klasy,
    - wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
    - pedagog, jeżeli jest zatrudniony w szkole
    - psycholog, jeżeli jest zatrudniony w szkole
    - przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
    - przedstawiciel rady rodziców.
    23.9. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
    23.10. Przepisy punktów 23.5 – 23.9. stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym, że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
    23.11. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
    1) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
    a) skład komisji,
    b) termin sprawdzianu,
    c) zadania (pytania) sprawdzające,
    d) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę;
    2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
    a) skład komisji,
    b) termin posiedzenia komisji,
    c) wynik głosowania,
    d) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
    Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
    Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
  24. Promowanie.
    24.1. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem pkt. 19.
    24.2. Uczeń , który nie spełnił warunków określonych w punkcie 24.1., nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę z zastrzeżeniem pkt. 22.8.
    24.3. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
    24.4. Uczeń kończy szkołę zawodową jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych w szkole danego typu, uzyskał oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych wyższe od oceny niedostatecznej z zastrzeżeniem punktów 19.
    24.5. Uczeń kończy szkołę zawodową z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania.
    24.6. Rodzice ucznia, który na zakończenie nauki w ZSZ uzyskał średnią ocen powyżej 4,5 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymują list gratulacyjny.
  25. Formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych ucznia
    1) Pisemne
    sprawdziany i testy poprzedzone syntezą materiału; podane kryteria oceniania; maksymalnie 3 w tygodniu; zapowiadane na tydzień przed ustalonym terminem; konieczny zapis w dzienniku; nie więcej niż 1 sprawdzian (test) w ciągu dnia; sprawdzone, ocenione i zrecenzowane w ciągu 1 tygodnia; przechowywane przez nauczyciela do końca roku szkolnego.
    kartkówki: z 3 ostatnich lekcji; nie muszą być zapowiedziane; nie powinny trwać dłużej niż 15 min.; mogą być na każdej lekcji w danym dniu;
    dyktanda, pisanie ze słuchu;
    prace domowe
    2) Ustne- rozmowy, dyskusje, wypowiedzi na zadany temat, recytacje, odpowiedzi na pytania;
    3) Ćwiczenia praktyczne.
    4) Ciche czytanie ze zrozumieniem;
  26. Przyjęto następujące kryteria ocen
    procentowa ocena Skrót literowy
    0-30% niedostateczny ndst
    31-49% dopuszczający dop
    50-69% dostateczny dst
    70-90% dobry db
    91-97% bardzo dobry bdb
    98-100% celujący cel
  27. Ogólne kryteria ocen
    a) stopień celujący:
    • w bardzo wysokim stopniu opanował wszystkie treści programowe, sprawnie posługuje się terminami i pojęciami, samodzielnie stosuje zdobytą wiedzę i umiejętności w życiu codziennym oraz w praktyce, przy rozwiązywaniu nietypowych zagadnień, ponadto uzyskał oceny celujące z prac klasowych, ćwiczeń,
    • osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach, zawodach sportowych i innych, kwalifikując się do finałów na szczeblu wojewódzkim /regionalnym/ lub posiada inne porównywalne osiągnięcia.
    b) stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
    • opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania zajęć edukacyjnych w danej klasie,
    • sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami,
    • samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania w danej klasie,
    • potrafi zastosować posiadaną wiedzę /z różnych zajęć edukacyjnych/ do rozwiązywania problemów w nowych sytuacjach,
    • umie samodzielnie wyciągać formułować wnioski,
    • chętnie podejmuje się prac dodatkowych,
    • jest bardzo aktywny na zajęciach
    c) stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
    • ma niewielkie braki w zakresie programu nauczania,
    • umie zastosować posiadane umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań teoretycznych lub praktycznych,
    • myśli w sposób przyczynowo-skutkowy,
    • chętnie wypowiada się podczas zajęć
    d) stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
    • przy pomocy nauczyciela jest w stanie zrozumieć najważniejsze zagadnienia dotyczące określonych zajęć edukacyjnych,
    • podejmuje próby samodzielnego wykonania zadania,
    • nie potrafi łączyć wiadomości z różnych dziedzin wiedzy,
    • rozwiązuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności
    • jest mało aktywny na lekcjach.
    e) stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
    • ma braki w opanowaniu programu nauczania, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z zajęć edukacyjnych w ciągu dalszej nauki,
    • wykonuje proste polecenia stosując podstawowe umiejętności / często przy pomocy nauczyciela/
    • nie uczestniczy aktywnie w lekcji,
    • wykazuje chęci do współpracy z nauczycielem.
    f) stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
    • nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w programie nauczania w danej klasie, a braki te uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy,
    • nie rozumie prostych poleceń,
    • nie jest w stanie rozwiązać zadań o niewielkim stopniu trudności, nawet przy pomocy nauczyciela
    • wykazuje braki systematyczności i chęci do pracy.
  28. Warunki i sposoby przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce:
    a) Konsultacje indywidualne
    Dyżury nauczycieli wg harmonogramu spotkań z rodzicami ustalanym każdorazowo z nowym rokiem szkolnym.
    b) Konsultacje zbiorowe - wywiadówka W ciągu roku szkolnego zaplanowane są cztery spotkania z rodzicami prowadzone przez wychowawców klas, w terminach: IX ,XI, II, V .W sytuacjach zagrożenia ucznia oceną niedostateczną przygotowuje się pisemną informację do rodziców ucznia o sytuacji zagrożenia ocenami (oceną) negatywną w procesie oceniania na miesiąc przed plenarnym posiedzeniem rady pedagogicznej ( przygotowuje wychowawca klasy, z podpisem rodzica przechowuje się w dokumentacji szkoły).
    c) Informacja w zeszytach przedmiotowych
    d) Świadectwo
    Rodzice, którzy nie uczestniczą w większości konsultacji indywidualnych, zebrań z rodzicami, którzy nie kontaktują się z wychowawcą klasy i nauczycielami prowadzącymi zajęcia edukacyjne, nie mogą w żadnym wypadku, w tym kwestionując ocenę powoływać się na brak informacji o postępach w nauce dziecka oraz o przewidywanych dla niego ocenach semestralnych.

3. Egzamin zawodowy

  1. Egzamin zawodowy jest przeprowadzany dla uczniów zasadniczych szkół zawodowych oraz absolwentów zasadniczych szkół zawodowych.
  2. Egzamin zawodowy może być przeprowadzany w ciągu całego roku szkolnego w terminie ustalonym przez dyrektora komisji okręgowej, w uzgodnieniu z dyrektorem Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Termin egzaminu zawodowego dyrektor komisji okręgowej ogłasza na stronie internetowej komisji okręgowej nie później niż na 5 miesięcy przed ustaloną z dyrektorem Komisji Centralnej datą rozpoczęcia egzaminu.
  3. Egzamin zawodowy składa się z części pisemnej i części praktycznej.
    Część pisemna jest przeprowadzana w formie testu pisemnego z wykorzystaniem wydrukowanych arkuszy egzaminacyjnych i kart odpowiedzi.
    Test składa się z 40 zadań wielokrotnego wyboru, czas 60 min.
    Część praktyczna jest przeprowadzana w formie testu praktycznego składającego się z jednego zadania praktycznego, czas 120 – 240 min (w zależności od kwalifikacji).
  4. Zdający, zdał egzamin potwierdzający kwalifikację w danym zawodzie, jeżeli uzyskał:
    - z części pisemnej – co najmniej 50% punktów możliwych do uzyskania oraz
    - z części praktycznej – co najmniej 75% punktów możliwych do uzyskania.
  5. Wynik egzaminu zawodowego ustala i ogłasza komisja okręgowa. Wynik ustalony przezkomisję okręgową jest ostateczny.
  6. Zdający, który zdał egzamin potwierdzający kwalifikację w danym zawodzie otrzymuje świadectwo potwierdzające kwalifikację w zawodzie wydane przez komisję okręgową.
  7. Osoba, która posiada świadectwa potwierdzające wszystkie kwalifikacje wyodrębnione w danym zawodzie oraz świadectwo ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej może otrzymać dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe wydawany przez komisję okręgową.
  8. Absolwenci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do egzaminu zawodowego w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych absolwenta, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej.
  9. W przypadku absolwentów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanie warunków i formy przeprowadzania egzaminu zawodowego do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych absolwenta może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
  10. Szczegółowe przepisy związane z egzaminami zewnętrznymi zawarte są w odrębnych przepisach rozporządzenia MENiS z 30 kwietnia 2007 roku z późniejszymi zmianami.

4. Monitorowanie i ewaluacja Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania

  • Wewnątrzszkolny system oceniania podlega procesowi ewaluacji w celu doskonalenia oraz podnoszenia jakości oceniania.
  • Ewaluację prowadzi zespół powołany przez dyrektora szkoły oraz nauczyciele w odniesieniu do przedmiotowego systemu oceniania.
  • Metody ewaluacji stosowane w szkole :
    - rozmowy, wywiady i ankiety skierowane do nauczycieli, rodziców i uczniów,
    - szkolne badania osiągnięć uczniów
  • Ewaluację dokonuje się na końcu danego etapu kształcenia.

5. Postanowienia końcowe

  1. Ustalenia szczegółowe dotyczące przedmiotów nauczania podejmują nauczyciele w PRZEDMIOTOWYCH SYSTEMACH OCENIANIA.
  2. Przedmiotowe Systemy Oceniania muszą być zgodne z regulacjami prawnymi zawartymi w WSO.
ZAŁĄCZNIKI :

Załącznik Nr 1
Przedmiotowe systemy oceniania Zasadnicza Szkoła Zawodowa
Załącznik Nr 2
Kryteria ocen zachowania Zasadnicza Szkoła Zawodowa

powrót