PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO DLA KLAS IV_VI

Podstawą oceny jest wysiłek włożony przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć.
Ocena z wychowania fizycznego spełnia następujące funkcje:
  • motywującą
  • wspierającą rozwój ucznia
  • motywująca do działania i poprawy
  • diagnostyczną (opisującą rozwój umiejętności ucznia)
  • rozpoznającą braki ucznia, które jednocześnie weryfikowałyby stosowane przez nauczyciela metody
  • klasyfikująco - oceniającą poziom opanowania wiedzy, umiejętności ruchowych.
A. Część prowadzona w systemie klasowo-lekcyjnym (2 godziny tygodniowo) w blokach tematycznych:
  1. diagnoza sprawności i rozwoju fizycznego;
  2. trening zdrowotny;
  3. sporty całego życia i wypoczynek;
  4. bezpieczna aktywność fizyczna i higiena osobista;
  5. sport;
  6. taniec.
Ocena z wychowania fizycznego na koniec semestru i na koniec roku szkolnego jest wypadkową takich składników jak:
  1. Stopień opanowania wymagań programowych: postęp umiejętności ruchowych, poziom wiedzy, postęp w usprawnianiu.
  2. Aktywność: zaangażowanie w wykonywanie ćwiczeń i zadań, inwencję twórczą, aktywny udział w zajęciach i współuczestnictwo w ich organizacji, udział w zawodach w różnorodnych rolach, udział w zajęciach pozalekcyjnych ( SKS, kółka sportowe).
  3. Frekwencja: uczestnictwo w zajęciach, spóźnienia, nieobecności nieusprawiedliwione nieobecności usprawiedliwione, jednostkowe zwolnienia z ćwiczeń, ucieczki z zajęć.
  4. Postawa ucznia: dyscyplina podczas zajęć, przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas lekcji, przestrzeganie regulaminu korzystania z obiektów sportowych, postawa ,,fair play" podczas lekcji , higiena ciała i stroju, współpraca z grupą.
B. Część prowadzona na basenie-pływanie (2 godziny tygodniowo):
Ocena z wychowania fizycznego na koniec semestru i na koniec roku szkolnego obejmuje: frekwencję, zaangażowanie ucznia w czasie zajęć.
WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY:
1. Celujący (6):
  • uczeń osiągnął wysoki poziom umiejętności i wiedzy, postęp w usprawnianiu z zakresu wychowania fizycznego,
  • aktywnie uczestniczył we wszystkich lekcjach wychowania fizycznego,
  • zna przepisy i zasady mini gier sportowych, potrafi współorganizować i sędziować imprezę rekreacyjno - sportową,
  • rozumie sens uprawiania ćwiczeń ruchowych i ich wpływ na rozwój organizmu,
  • posiadł nawyki dbałości o higienę stroju, osobistą i estetykę miejsca ćwiczeń,
  • uczęszcza na zajęcia pozalekcyjne o charakterze sportowym i godnie reprezentuje szkołę na zawodach sportowych,
  • jest kulturalny na imprezie sportowej i obiektywny w samoocenie i ocenianiu innych,
  • bierze udział w konkursach, zawodach i olimpiadach, reprezentując szkołę,
  • opanował zadania z poziomu rozszerzonego z poziomu danej klasy.
2. Bardzo dobry (5):
  • uczeń opanował zakres wymaganych wiadomości i umiejętności,
  • aktywnie uczestniczył w lekcjach wychowania fizycznego,
  • rozumie i stosuje zasady higieniczno-zdrowotne podczas nauki i wypoczynku,
  • uczęszcza na zajęcia pozalekcyjne o charakterze sportowo - rekreacyjnym,
  • uczestniczy i współorganizuje zawody sportowe oraz przestrzega zasady fair-play,
  • jest koleżeński i kulturalny w szkole i w życiu codziennym.
3. Dobry (4):
  • uczeń prezentuje dobrą sprawność fizyczną,
  • nie opuszcza zajęć wychowania fizycznego oraz wykazuje się dużą aktywnością i zaangażowaniem na lekcjach,
  • troszczy się o higienę osobistą,
  • opanował wiadomości i umiejętności obejmujące podstawowe elementy wiedzy o zajęciach ruchowych,
  • potrafi dokonywać obiektywnej samooceny sprawności swojej i kolegów,
  • jest opanowany, koleżeński, kulturalny w szkole, na imprezie sportowej.
4. Dostateczny (3):
  • uczeń systematycznie pracuje na zajęciach wychowania fizycznego,
  • opanował podstawowe wymagania z wiadomości, umiejętności i motoryczności w zakresie umożliwiającym postęp w dalszym kontynuowaniu zajęć wychowania fizycznego,
  • posiada nawyki higieniczno - zdrowotne,
  • jest koleżeński i uczynny.
5. Dopuszczający (2):
  • uczeń w minimalnym stopniu spełnia podstawowe wymagania programowe lub jest bliski ich spełnienia,
  • wykazuje niską aktywność na zajęciach wychowania fizycznego lub często je opuszcza,
  • w ograniczonym stopniu opanował nawyki higieniczno-zdrowotne,
  • nie uczestniczy w organizacji imprez rekreacyjnych przez zespół klasowy.
6. Niedostateczny (1):
  • uczeń nie spełnia podstawowych wymagań programowych,
  • nie jest pilny i systematyczny na zajęciach wychowania fizycznego, często je opuszcza,
  • nie dba o fizyczny rozwój swego organizmu i nie czyni żadnych postępów w sprawności fizycznej,
  • wykazuje znaczące braki w integracji zespołowej i wychowaniu społecznym oraz zdrowotnym.
  • wykazuje lekceważący stosunek do obowiązków wynikających ze specyfiki przedmiotu,
  • nie bierze czynnego udziału w lekcji.
Na ocenę semestralną lub roczną dodatni wpływ mogą mieć:
  • wzorowa postawa na wszystkich zajęciach lekcyjnych, pozalekcyjnych (w tym zawodach sportowych),
  • propagowanie zdrowego stylu życia w szkole i poza szkołą,
  • uczestnictwo w pozaszkolnych formach kultury fizycznej (kluby sportowe, towarzystwa związane z kulturą fizyczną),
  • pomoc w organizacji pozaszkolnych imprez rekreacyjno - sportowych,
  • prace na rzecz szkoły (plakaty, gazetki, kronika, plansze),
  • przygotowanie do lekcji, strój sportowy.
Na ocenę semestralną lub roczną ujemny wpływ mogą mieć:
  • niepożądane zachowania w obrębie kultury fizycznej i zdrowia (np.: stosowanie różnego rodzaju używek,
  • niewłaściwe zachowanie (np.: kibicowanie) na imprezach rekreacyjno - sportowych w szkole lub poza szkołą,
  • nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach (wagary),
  • nadużywanie zwolnień z czynnego uczestnictwa w lekcji,
  • nieprzygotowanie do lekcji ( trzykrotny brak stroju sportowego w semestrze powoduje otrzymanie cząstkowej oceny niedostatecznej).
Obniżenie wymagań edukacyjnych, zwolnienie z zajęć wychowania fizycznego, egzaminy sprawdzające i poprawkowe:
  1. Nauczyciel jest zobowido ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty ązany na podstawie pisemnej opinii stosownej poradni specjalistycznej obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku rozwojowe, uniemoedukacyjnym wynikającym z programu nauczania. żliwiające sprostanie wymaganiom
  2. W uzasadnionych przypadkach uczedyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w ń może być zwolniony z zajęć wychowania fizycznego. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć podejmuje tych zajporadnię psychologiczno - pedagogiczną albo inną poradnię specjalistyczną. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny ęciach, wydanej przez lekarza specjalistę lub klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony/a.
  3. Uczeń ma prawo do składania egzaminów sprawdzających i poprawkowych.