Przedmiotowy System Oceniania z wychowania fizycznego

 
Kryteria oceniania dostosowane są do indywidualnych możliwości każdego ucznia.
Oceniając postępy w nauce i umiejętności uczniów jakie osiągnęli w procesie uczenia, zawsze pamiętamy o indywidualnych możliwościach i zdolnościach każdego dziecka.
 
Wymagania edukacyjne-kryteria oceny
 
1. Postawa ucznia wobec przedmiotu:
  • obecność na zajęciach
  • zaangażowanie, aktywny udział w lekcji
  • przygotowanie do zajęć- czysty, odpowiedni strój sportowy
  • wkład pracy z uwzględnieniem możliwości rozwojowych ucznia
  • zdyscyplinowanie i zachowanie na lekcji
2. Postęp w opanowaniu umiejętności ruchowych
  • zależy od możliwości osobniczych ( orientacja dla ucznia nauczyciela, w jakim stopniu została opanowana czynność ruchowa )
  • Przewidziane osiągnięcia zamieszczone są w planie wynikowym dla danej klasy.
3. Wiadomości z zakresu wychowania fizycznego:
  • higiena osobista i hartowanie organizmu
  • zasady bezpieczeństwa podczas zajęć ruchowych
  • znajomość zasad podstawowych przepisów poznanych gier zespołowych
  • umiejętność wykonywania podstawowych pomiarów- tętna, czasu, odległości
  • sposoby aktywnego spędzania czasu
4. Zachowanie i zdyscyplinowanie:
  • przestrzeganie reguł i przepisów gry
  • wykazywanie postawy "fair play"
  • życzliwy stosunek wobec kolegów
  • kultura słowa
  • przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w czasie zajęć
  • poszanowanie sprzętu
  • prawidłowe słownictwo na zajęciach
5. Aktywność (zaangażowanie):
  • zaangażowanie w podejmowaniu wysiłku fizycznego
  • samodzielne przygotowanie i przeprowadzenia rozgrzewki
  • propozycje w wykorzystywaniu nietypowych przedmiotów
  • własna inicjatywa (zaproponowanie zajęć rekreacyjnych lub ćwiczeń)
  • samokontrola i samoocena
6. Zaangażowanie poza zajęciami wychowania fizycznego:
  • zajęcia rekreacyjno-sportowe na terenie szkoły
  • reprezentacja szkoły na zawodach sportowych
  • udział w kółkach sportowych
  • aktywność na zajęciach z gimnastyki korekcyjnej
Ocenianie bieżące
  • ocenianie stopnia opanowania pewnych wybranych umiejętności ruchowych z różnych dyscyplin sportowych, zgodnie z planem wynikowym na dany rok szkolny
  • pochwały za nawet małe osiągnięcia, za wysiłek włożony w wywiązywanie Się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć i chęć pracy (na każdej lekcji)
  • systematyczne nagradzanie aktywności i zaangażowania na lekcji (ocena, + lub -)
  • premiowane plusami samodzielność, pomysłowości i inwencji twórczej
  • nagradzania współpracy w zespole (+)
  • sprawdzanie na każdej lekcji stroju sportowego (pochwała ustna lub wpisywanie do dzienniczka + lub -)
  • ocenianie wiadomości z zakresu wychowania fizycznego (+ lub -)
  • obserwowanie postępowania na zajęciach (pochwała lub -)
  • udział w zawodach zajęciach rekreacyjno-sportowych
  • Za każde trzy "+" uczeń otrzymuje ocenę cząstkową bdb, a za trzy "-" ocenę nast..
Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym otrzymują z zajęć wychowania fizycznego ocenę opisową
 
W trakcie trwania systemu uczeń podlega systematycznej ocenie na którą składa się:
klasa I gimnazjum
  1. Poziom i postępy w opanowaniu umiejętności ruchowych
  2. Wiadomości w zakresie realizowanego materiału
  3. Przygotowanie do zajęć
  4. Frekwencja na zajęciach szkolnych
  5. Zabawy i gry z pełzaniem i ślizgami
  6. Zabawy i gry z czworakowaniem
  7. Zabawy i gry bieżne
  8. Zabawy i gry kopne
  9. Zabawy i gry rzutne
  10. Ćwiczenia gimnastyczne
klasa II gimnazjum
  1. Poziom i postępy w opanowaniu umiejętności ruchowych
  2. Wiadomości w zakresie realizowanego materiału
  3. Przygotowanie do zajęć
  4. Frekwencja na zajęciach szkolnych
  5. Zabawy i gry z pełzaniem i ślizgami
  6. Zabawy i gry z czworakowaniem
  7. Zabawy i gry bieżne
  8. Zabawy i gry kopne
  9. Zabawy i gry rzutne
  10. Ćwiczenia gimnastyczne
klasa III gimnazjum
  1. Poziom i postępy w opanowaniu umiejętności ruchowych
  2. Wiadomości w zakresie realizowanego materiału
  3. Przygotowanie do zajęć
  4. Frekwencja na zajęciach szkolnych
  5. Zabawy i gry z pełzaniem i ślizgami
  6. Zabawy i gry z czworakowaniem
  7. Zabawy i gry bieżne
  8. Zabawy i gry kopne
  9. Zabawy i gry rzutne
  10. Ćwiczenia gimnastyczne
  11. Dyscypliny sportowe- lekkoatletyka- biegi, skoki, rzuty, pchnięcie kulą
  12. Pływanie stylem dowolnym- konkurencje dla uczniów o niskim poziomie sprawności: chodzenie po dnie, pływanie z pomocą sprzętu i asystą
  13. Tenis stołowy
  14. Piłka nożna
  15. Koszykówka
  16. Hokej halowy